Trudno prowadzić jakikolwiek biznes, niezależnie od branży, bez reklamy, prezentowania się potencjalnym klientom i bez starań o rozpoznawalność marki. W byciu na topie pomoże nie tylko dobrze prowadzona strona na Facebooku, lecz również pokazywanie się na eventach oraz targach. Każdy poważny przedsiębiorca powinien mieć je zaznaczone w swoim grafiku.
Czym są targi i imprezy eventowe?
Obecnie coraz popularniejsze są targi marketingowe i tzw. imprezy eventowe. Są one organizowane pod różnymi hasłami i zazwyczaj przyciągają wówczas przedsiębiorców z danej branży, którzy mają okazję zaprezentować się szerokiej publiczności. Jeżeli prowadzisz dowolną działalność z pewnością nie raz na takich bywałeś lub chciałeś być. Warto nie poprzestawać na chęciach, gdyż targi i eventy kranowe oraz międzynarodowe są najlepszym sposobem, żeby spotkać się z potencjalnym klientem, poznać go i zaprezentować mu się, a także wzbudzić zainteresowanie nowych odbiorców. Poza wystawą produktów oraz usług, na targach można spodziewać się także dodatkowych wydarzeń: seminariów, konferencji, paneli dyskusyjnych.
Pamiętaj przy tym, że w czasie takiego wydarzenia możesz być wystawcą, bądź odbiorcą, zainteresowanym innymi branżami. Jeśli zdecydujesz się wystawiać, pamiętaj, że istotne jest zorganizowanie ciekawego i profesjonalnego stoiska tj. ekspozycji targowej.
Korzyści z targów i imprez eventowych?
Targi i imprezy eventowe nie są okazją do typowej dobrej zabawy, lecz do promowania siebie, swoich usług i marki. Mają liczne korzyści, dlatego zamiast od nich stronić, warto być na bieżąco z datami interesujących wydarzeń, a przede wszystkim brać w nich udział. Szybko okaże się, że jest to korzystne dla firmy. Wśród największych zalet płynących z targów wyróżnić należy:
- prezentacja swojej działalności i produktów – udaje się ona szerzej, niż na stronach internetowych, w Internecie klient co prawda widzi ofertę, lecz nie może jej dotknąć, poczuć ani spróbować (np. w przypadku gastronomii);
- rozmowa z klientem – targi dają wyjątkową możliwość spotkania z klientem oraz potencjalnym klientem, stanięcia z nim twarzą w twarz, rozmowy i zebrania opinii na temat swojej firmy, zarówno pozytywnych, jak i krytycznych, co jest korzystne dla dalszego rozwoju;
- kontakty biznesowe – na targach pojawiają się również inni przedsiębiorcy z branży, którzy mogą okazać się potencjalnymi partnerami biznesowymi, targi dają możliwość poznania ich, wymiany doświadczeń, planów na przyszłość, wizytówek i przyszłego zbudowania wspólnie nowego projektu.
Jak przygotować się do targów i imprez eventowych?
Do osiągnięcia wymienionych wyżej korzyści nie wystarczy jedynie zjawienie się na targach i postawienie stoiska z nazwą swojej firmy. To zdecydowanie za mało. Zacząć należy od wybrania odpowiedniego targu lub imprezy eventowej. Powinna ona dotyczyć branży, którą się zajmujesz, bowiem wyjazd na targi związane z turystyką, jeśli działasz w gastronomii, nie przyniosą oczekiwanych rezultatów. Kolejnym krokiem jest przygotowanie się od strony technicznej, czyli przygotowanie materiałów dotyczących firmy, proponowanych przez nią produktów albo usług, prezentacja ich w różnej formie, od ulotek po multimedia i materiały reklamowe. Jeżeli wciąż jest to dla Ciebie niejasne spróbuj działać według kilku przydatnych kroków, które prezentujemy poniżej.
- Pierwszy etap. Musisz pamiętać, że targi to nie wystawa. Samo posiadanie stoiska nie wystarczy, aby budzić zainteresowanie i zostać zapamiętanym. Z uwagi na to, że targi dają możliwość interakcji z klientami stoisko powinno wychodzić do ludzi i dać im możliwość nie tylko zobaczenia produktów, ale ich dotknięcia, poczucia, powąchania, spróbowania. W związku z tym poza całą paletą produktów dobrze jest przygotować dodatkowe atrakcje związane z branżą.
Samo stoisko powinno być także widoczne, jednak nie może mieć za dużo dodatków, wtedy będzie wyglądało kiczowato. Lepszy będzie wygląd skromny, lecz wyróżniający się na tle innych.
- Drugi etap. Samo przedstawienie się, ściskanie dłoni klientom i zapewnianie, że dobiera się ofertę do indywidualnych potrzeb może okazać się niewystarczające. Warto przygotować coś, co zostanie z klientami oraz potencjalnymi klientami na dłużej i będzie dla nich użytecznym gadżetem. Oczywiście można zainwestować głównie w cukierki z logo firmy, jakie można zamówić w naszej platformie sprzedażowej, jednak słodycze, chorągiewki, smycze do kluczy są dobre, gdy oferta jest przeznaczona dla rodzin z dziećmi. Gdy celujesz w starszego klienta gadżety będą wymagały więcej wysiłku. Niekoniecznie trzeba inwestować w coś wielkiego, namacalnego, mało która firma może pozwolić sobie na taki wydatek, ale możesz proponować odwiedzającym darmowe kody np. do testowania prowadzonej przez siebie platformy, bony zniżkowe do prowadzonego zakładu. Wszystko zależy od kreatywności, lecz dobrze jest zadbać o to, by osoby odwiedzające targi na dłużej zainteresowały się Twoją ofertą.
Ciekawym pomysłem jest zamówienie podziękowań dla stałych klientów, którzy odwiedzili stoisko w czasie targów. Nasza drukarnia proponują wiele indywidualnych wzorów, jak również akceptują projekty własne, a przesyłanie podziękowań wyrobi firmie dobrą renomę. Zachęci do pozostania z nią w kontaktach biznesowych.
- Trzeci etap. Nie ukrywaj, że będziesz na targach, lecz pochwal się tym wszędzie, gdzie jest to możliwe: na swojej stronie internetowej, w siedzibie firmy, w mediach lokalnych. Im więcej osób będzie miało szansę dowiedzieć się o Twoim udziale na targach, tym lepiej. Nie tylko zainteresujesz większą ilość osób, ale także pokażesz się jako aktywny przedsiębiorca, który nie poprzestaje jedynie na własnym lokalu i chce rozwijać się dalej. Pamiętaj, aby drukowane ulotki lub foldery mieć na swoim stoisku, aby każdy mógł brać dowolną ilość. Również w ich przypadku warto zainwestować w nietypowy kształt albo kolorystykę.
- Czwarty etap. Podczas spotkań targowych nie musisz opowiadać o całej swojej ofercie. Nawet nie powinieneś tego robić, ponieważ żaden odwiedzający nie będzie w stanie skupić się na nadmiarze informacji. Postaw na konkrety.
- Piąty etap. Jeżeli nie reprezentujesz swojej działalności na targach osobiście, wyślij dobrze przygotowanych pracowników, którzy nie tylko będą potrafili zaprezentować ofertę, lecz także odpowiedzą na pytania. Powinny to być osoby dobrze radzące sobie w kontaktach międzyludzkich, opanowane i potrafiące szybko reagować na nieprzewidziane sytuacje. Nigdy nie wiesz, jakie osoby podejdą do stoiska, dlatego lepiej być przygotowanym na wszystko.
Jakich błędów nie popełniać na targach?
Chcąc osiągnąć korzyści z pojawiania się na targach pamiętaj, żeby nie popełniać kilku podstawowych błędów. Przede wszystkim nie twórz stoiska małego i za ciasnego na prezentowane produkty. Dobrze zaprojektowana wystawa powinna być otwarta na klienta oraz do niego. Zamknięte miejsce, do którego goście nie będą mogli dojść lub które będzie mówiło do nich „nie podchodź”, nie zwiastuje sukcesu. Tak samo nie robi tego brak ulotek reklamowych oraz obsługi, która udziela rzetelnych informacji. Odsyłanie gości po informacje na stronę internetową jest niedopuszczalne.