Historia reklamy — sprawdź, co o niej wiesz

Historia reklamy — sprawdź, co o niej wiesz

Historia reklamy jest bardzo długa. Handel towarzyszy człowiekowi już od czasów prehistorycznych. Początkowo wymieniano się towarem. Później, gdy Fenicjanie wynaleźli pieniądze, powoli zaczęto wspierać sprzedaż. Jednym z podejmowanych działań było informowanie nabywców o możliwości zakupu bądź skorzystania z usług. Były to pierwsze formy promocji działalności gospodarczej.

Słowo reklama pochodzi z łaciny. Reclamo, reclamavi, reclamatum, reclamare oznaczają tyle, co nawoływać, przywoływać, wzywać, hałasować, krzyczeć. Na początku zachęcano do skorzystania z oferty poprzez nawoływanie przychodniów, by podeszli do straganu. Tak wspierano sprzedaż podczas jarmarków, na ulicy czy targowisku. Niektórzy również dzisiaj sięgają do tych praktyk.

Nieco później pojawiły się pierwsze szyldy. Znajdował się na nich znak producenta, czyli ówczesne znaki firmowe. Były one uniwersalne. Tabliczka z butem wskazywała warsztat szewski, wół lub głowa —  rzeźnika, a beczka bądź kielich miejsce pracy karczmarza.

 

Spis treści:

  1. Jeśli potrafisz, pchaj się na afisz... — reklama w starożytnym Rzymie
  2. Reklama rzemieślnicza i drukowana
  3. Reklama nowożytna
  4. Podsumowanie: Historia reklamy — sprawdź, co o niej wiesz

 

 

Jeśli potrafisz, pchaj się na afisz... —  reklama w starożytnym Rzymie

Przedsiębiorcy w starożytnym Rzymie, aby promować swój biznes, wykorzystywali afisze. Nazywano je dipinti, Co ciekawe, malowano je na murach lub specjalnych tablicach ogłoszeniowych, które służyły do obwieszczania ogłoszeń urzędowych i prywatnych. W tym celu wykorzystywano czerwoną lub czarną farbę. Niestety, niewiele osób potrafiło wtedy czytać, więc publikacje miały charakter lokalny.

 

Reklama rzemieślnicza i drukowana

W średniowieczu nastąpił rozwój rzemiosła. W tym okresie promowano cechy i ich loga. Każda branża posiadała swój własny znak. Umieszczano je na domach rzemieślników. Metalowe symbole przymocowane prostopadle do ściany były widoczne z daleka. Niektóre okazy można zobaczyć w muzeach lub w zabytkowych częściach miast.

Wynalezienie druku w 1441 roku zmieniło podejście do promocji. Coraz więcej osób potrafiło wtedy czytać, więc zaczęto drukować nie tylko książki, ale również reklamy w formie ulotek, afiszy i plakatów. Pierwsza ulotka wydana w 1450 roku reklamowała książkę Leopolda Laubera. Od teraz wspieranie sprzedaży nabrało innego wymiaru.

Z czasem nastąpił rozwój prasy. Dzięki temu pojawiły się nowe kanały dystrybucji ogłoszeń zachęcających do zakupu lub skorzystania z usług. W XVII wieku powstało specjalne pismo, w którym znajdowały się same ogłoszenia. Nazwano je Journal General d'Affiches. Od tej pory funkcjonowały dwa typy reklam: graficzne i drukowane.

 

Reklama nowożytna

W XVIII wieku rola szyldów została mocno ograniczona. Najważniejszą formą promocji był druk. W XIX wieku reklama prasowa stała się bardzo popularna. Stało się tak za sprawą intensywnego rozwoju życia społecznego i gospodarczego.

W drugiej połowie stulecia pojawiły się pierwsze agencje reklamowe. Pracownicy przygotowywali tu ogłoszenia prasowe, a także grafikę i fotografie do druku. Dzięki temu ewoluowała forma ogłoszeń. Od teraz pojawiały się w nich zdjęcia, rysunki oraz zalety produktów. Zwiększające się zapotrzebowanie na tego typu usługi przyczyniło się do powstania pierwszej szkoły reklamy w USA. Jej otwarcie nastąpiło w 1897 roku.

W tym samym czasie korzystano również z reklamy bezpośredniej. W tym celu kupcy przygotowywali specjalne stoiska i stragany wyposażone w daszki, a także boczne ścianki. Dzięki takiej konstrukcji zarówno towar, jak i klienci byli chronieni przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Później zakładano sklepy na parterze domów mieszkalnych. Rozwój handlu sprawił, że właściciele zaczęli przykładać większą uwagę do wystroju wnętrza oraz ekspozycji okiennych, by w ten sposób przekonać do siebie jak najwięcej klientów.

Rozwój mediów i Internetu doprowadził do powstania nowych form reklamy. Pojawiła się reklama radiowa, telewizyjna i internetowa. Wiele marek prowadzi intensywne kampanie w sieci. W ten sposób każdy brand zaciekle walczy o każdego człowieka. Przedsiębiorcy marzą o tym, by pojawić się na pierwszej stronie wyszukiwania w Google. Dzięki nowoczesnym technologiom wyrównują się nieco szanse między dużymi a małymi firmami. Niekiedy wystarczy zastosować kilka prostych rozwiązań, by zdobyć koszulkę lidera.

 

Podsumowanie: Historia reklamy —  sprawdź, co o niej wiesz

Historia reklamy sięga czasów prehistorycznych. Już wtedy zachęcano ludzi do skorzystania z usług lub wyboru konkretnych produktów. Na początku posługiwano się słowem mówionym. Później wykorzystywano symbole. Najpierw malowano je farbą, potem robiono je z metalu i wieszano na murach budynków.

Wynalezienie druku umożliwiło dotarcie do większej grupy odbiorców. Na początku rozwijała się reklama prasowa. Potem pojawiła się reklama radiowa i telewizyjna. Teraz kampanie prowadzone w sieci mocno oddziałują na sprzedaż. Firmy nadal inwestują w reklamę drukowaną i medialną. Ulotki reklamowe, broszury, plakaty reklamowe pomimo upływu czasu, nadal skutecznie wspierają promocję. A Ty, w jaki sposób reklamujesz Twój biznes? Które narzędzia wykorzystujesz, by osiągnąć sukces?

[product id="37, 39, 833,836,834" slider="true"]
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Nowości
Ścianka reklamowa PROSTA 1000 x 230
Ścianka reklamowa PROSTA 1000 x 230

5 139,00 zł

4 178,05 zł

szt.
Ścianka reklamowa PROSTA 800 x 230
Ścianka reklamowa PROSTA 800 x 230

4 015,00 zł

3 264,23 zł

szt.
Ścianka reklamowa PROSTA 600 x 230
Ścianka reklamowa PROSTA 600 x 230

2 899,00 zł

2 356,91 zł

szt.
Ścianka reklamowa PROSTA 500 x 230
Ścianka reklamowa PROSTA 500 x 230

2 469,00 zł

2 007,32 zł

szt.
Ścianka reklamowa PROSTA 400 x 230
Ścianka reklamowa PROSTA 400 x 230

2 079,00 zł

1 690,24 zł

szt.
Ścianka reklamowa PROSTA 300 x 230
Ścianka reklamowa PROSTA 300 x 230

1 569,00 zł

1 275,61 zł

szt.
Ścianka reklamowa PROSTA 250 x 230
Ścianka reklamowa PROSTA 250 x 230

1 350,00 zł

1 097,56 zł

szt.
Sprawdź koniecznie
Stoisko reklamowe PCV z wydrukiem, stoisko promocyjne
Stoisko reklamowe PCV z wydrukiem, stoisko promocyjne

650,00 zł

Cena regularna: 999,00 zł

Najniższa cena: 999,00 zł

528,46 zł

Cena regularna: 812,20 zł

Najniższa cena: 812,20 zł
szt.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl