Reklama zewnętrzna ma długą historię. Jej początki sięgają czasów antycznych. Już wtedy ówcześni rzemieślnicy promowali swoją działalność. Najczęściej informowali za pomocą glinianych napisów o miejscu, w którym świadczyli swoje usługi. Przeczytaj ten artykułu i dowiedz się, jak ewoluowała OOH.
Spis treści:
- Historia reklamy zewnętrznej — antyk i średniowiecze
- Historia reklamy zewnętrznej — europejska promocja w XVIII i XIX wieku
- Historia reklamy zewnętrznej — wpływ Stanów Zjednoczonych
- Podsumowanie: Historia reklamy zewnętrznej
Historia reklamy zewnętrznej — antyk i średniowiecze
Przydałby się nam wehikuł czasu. Niestety jeszcze nie dysponujemy takim sprzętem. Chyba nikomu nie uda się go stworzyć. Musimy, więc skorzystać z półśrodków. Zapraszam Cię zatem do nieco innej formy podróży. Zamknij oczy i przenieś się ze mną oczami wyobraźni do starożytnych Teb.
Jesteś tu? Ja już tak. Cofnęliśmy się ok. 3000 lat do tyłu. Widzę jakiegoś Egipcjanina. Bieg i coś krzyczy. Podejdę trochę bliżej. O… słyszę go już, ogłasza nagrodę. Ale za co??? Muszę jeszcze się przybliżyć. O! Teraz idealnie! Oferuje nagrodę osobie, która odda mu w ręce jego niewolnika.
Widzisz tę karczmę? Tutaj jest jakiś napis. Niestety nie potrafię go rozszyfrować. Zaraz, zaraz… Przypominam sobie, jak Pani na historii opowiadała nam, że w takim sposób oznaczano niegdyś ówczesne biznesy. To kolejna forma promocji. Zatem pierwszymi nośnikami reklamy zewnętrznej było pismo oraz mowa.
Potrzebujesz więcej dowodów? Bardzo proszę. Archeolodzy, którzy pracowali w Pompejach, odkryli napisy, które były opiniami klientów, którzy korzystali z różnych usług, m.in. domu publicznego.
A co ciekawego działo się w średniowieczu? W tym czasie w miastach pojawiły się znaki cechów oraz szyldy na budynkach. Ten nośnik reklamowy przetrwał do dziś. Zmieniła się tylko jego forma na bardziej nowoczesną. Przenieśmy się teraz do XVIII-wiecznej Europy.
Historia reklamy zewnętrznej — europejska promocja w XVIII i XIX wieku
W XVIII wieku ogromną popularnością cieszyły się plakaty reklamowe. Korzystały z nich instytucje zapewniające rozrywkę mieszkańcom, głównie teatry. Było ich tak dużo w przestrzeni publicznej, że władze Londynu oraz Westminsteru wprowadziły zakaz używania tego nośnika. W zaistniałej sytuacji jednostki kulturalne ogłaszały się w dziennikach. Ten trend utrzymywał się kilkadziesiąt lat. Po zniesieniu zakazów reklama zewnętrzna zaczęła się błyskawicznie rozwijać.
A co działo się w tym czasie w USA? Rozsiądź się wygodnie w fotelu, zamknij oczy i przenieś ze mną za ocean.
Historia reklamy zewnętrznej — wpływ Stanów Zjednoczonych
Jesteś? Ja już tak. Spójrz. Widzisz to wydawnictwo? No właśnie. Przez takie firmy jak ta, rozwój OOH jest mocno hamowane. Lobby wydawnicze osiąga spore zyski. Nagle na pierwszy plan wysuwa się branża cyrkowa, która wprowadza rewolucję. Pojawiają się plakaty. Początkowo znajdowało się na nich sporo teksty. Grafika należała do rzadkości. Nośniki reklamowe tego typu zalewają wręcz miasta. Mocuje się je na budynkach i płotach, nie pytając o zgodę właściciela.
Jest rok 1900. W reklamie zewnętrznej pojawia się absolutna nowość: billboard. Pierwszy raz wykorzystano go do przeprowadzenia narodowej kampanii reklamowej. Taka forma promocji zrobiła ogromne wrażenie na odbiorcach. Wróćmy teraz do teraźniejszości.
Podsumowanie: Historia reklamy zewnętrznej
Dzisiejszy wybór nośników reklamowych jest bardzo bogaty. Różnorodny asortyment ułatwia przeprowadzenie rozmaitych kampanii w miejscach publicznych. W ofercie znajdziesz reklamę pneumatyczną, namioty z nadrukiem, systemy wystawiennicze i wiele, wiele innych produktów.
Zastanawiasz się, jaką formę reklamy zewnętrznej wybrać? Wyślij do mnie wiadomość e-mail.