Reklama zewnętrzna od wieków towarzyszy nam w życiu codziennym. Trudno sobie bez niej wyobrazić naszą codzienność. Komunikaty dobiegają do nas z billboardów, plakatów, banerów i wielu innych nośników promocyjnych, które trudno wymienić jednym tchem. W tym artykule podpowiadamy, jak dopasować ich lokalizację do odbiorców.
Spis treści:
- Reklama zewnętrzna — jak sobie pomóc w planowaniu kampanii?
- Reklama zewnętrzna — co o niej mówią przepisy prawne
- Reklama zewnętrzna — jaki budżet trzeba przeznaczyć?
- Reklama zewnętrzna — czy warto współpracować z producentem?
- Podsumowanie: Reklama zewnętrzna — jak dopasować lokalizację do odbiorców
Reklama zewnętrzna — jak sobie pomóc w planowaniu kampanii?
Projektując kampanię outdoorową, pamiętaj o tym, że nośnik reklamowy powinien być dopasowany do grupy docelowej. Jeśli sprzedajesz luksusowe samochody, raczej nie zdecydujesz się na windymana, który zwróci uwagę maluchów. W tym wypadku lepszym rozwiązaniem będzie billboard albo banner reklamowy.
Jeśli wybierzesz już odpowiednią formę reklamy, zastanów się, gdzie możesz ją umieścić. Nie rób tego na chybił trafił. Odpowiednia miejscówka decyduje o trafności inwestycji. Skąd zatem czerpać wiedzę na temat lokalizacji? Są na to 2 sposoby:
- zleć to zadanie agencji,
- zapoznaj się z danymi statystycznymi — dostęp do nich jest bezpłatny.
Druga opcja nie wymaga wielkich analiz i jest mniej kosztowna. Decydując się na nią, powinieneś dobrze znać Twoją grupę docelową.
A jak powinien wyglądać przekaz? Po pierwsze musi być wiarygodny. Zadbaj o to, by był prosty i odwoływał się do emocji. Jeżeli opowiada historię, jest naprawdę super.
Reklama zewnętrzna — co o niej mówią przepisy prawne
Od 11 września 2015 roku w Polsce obowiązuje ustawa krajobrazowa. Korzystają z niej najczęściej gminy. Znajdziemy w niej informacje na temat szyldów (rozmiar, materiał, jakość). Umieszczenie nośnika reklamowego niezgodnie z prawem skutkuje grzywną.
Reklama outdoorowa może zostać umieszczona w odległości 50 metrów od cmentarzy. Z kolei od miejsc pamięci narodowe powinny być oddalone o 30 metrów. Nie można jej montować na obiektach zabytkowych. Osoby korzystające z takiej formy promocji nie mogą rozpowszechniać:
- pornografii,
- rasizmu,
- aktów przemocy,
- nacjonalizmu.
Ponadto przekaz nie może nikogo dyskryminować.
Warto dodać, że wielkoformatowa reklama powinna być zgodna z prawem budowlanym. Jeśli narzędzie promocyjne nie jest związane z gruntem, nie musisz ubiegać się o pozwolenie na budowę. Instalację nośnika zgłoś do Starostwa Powiatowego. Jeżeli grunt nie należy do Ciebie, poproś właściciela o zgodę, najlepiej w formie pisemnej.
Reklama zewnętrzna — jaki budżet trzeba przeznaczyć?
Co decyduje o kosztach reklamy zewnętrznej? Wpływa na nie wiele czynników, m.in.:
- wielkość powierzchni reklamowej,
- typ nośnika,
- zasięg przekazu,
- odbiorcy,
- technika wykonania.
Na cenę wpływa też liczba niezbędnych decyzji administracyjnych oraz ilość osób zaangażowanych w realizację kampanii. Aby zoptymalizować wydatki, nawiąż współpracę z ekspertami w tej dziedzinie.
Reklama zewnętrzna — czy warto współpracować z producentem?
Producenci reklamy zewnętrznej dysponują nowoczesnym parkiem maszynowym, w którym wykonują atrakcyjne nośniki promocyjne odpowiadające w 100% oczekiwaniom klientów. W takich miejscach pracują ludzie, którzy świetnie znają branżę. Chętnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Warto skorzystać z ich wskazówek. Przed wyborem przedsiębiorstwa, koniecznie zapoznaj się z jego portfolio. Jeśli znajdziesz w nim znane marki, wiedz, że jesteś w dobrych rękach.
Podsumowanie: Reklama zewnętrzna — jak dopasować lokalizację do odbiorców
Reklama wielkoformatowa buduje relacje z odbiorcami. Utrwala informacje o marce oraz przyczynia się do wzrostu sprzedaży. Ciągłe powielanie przekazu wizualnego to skuteczny sposób na to, by przetrwać kryzys. Spójrz, jak wiele brandów przetrwało niekorzystną koniunkturę tylko dlatego, że przez cały czas inwestowało w outdoor.